Dagplejen

Dagplejen er et pasningstilbud for 0-2 årige børn i hjemlige og trygge rammer. Dagplejens særkende og styrke er, at der arbejdes fagligt og professionelt i dagplejernes private hjem med en og samme voksen gennem hele dagen.

I Faxe Kommunale Dagpleje har vi ca. 42 dagplejere ansat, som er geografisk placeret i hele kommunen.

Hver dagplejer har som udgangspunkt fire faste børn indskrevet, og en 5. plads til et gæstebarn.

Hverdagen hos dagplejer
Dagplejeren planlægger og indretter sin hverdag efter børnenes behov, og med afsæt i hverdagsrutiner, lege og planlagte aktiviteter.

Dagplejeren tilbyder mad og drikke både morgen, formiddag, middag og eftermiddag. Endvidere sover de yngste børn typisk en formiddags– og eftermiddagslur, og de ældste børn sover en middagslur.

• Hverdagsrutiner kan være at tage tøj på og af, dække bord, rydde op, vaske hænder, sidde på potte/WC med mere.
  • Lege kan foregå inde og ude, hvor der er eksempelvis er fokus på læringsmiljøer med dukker, biler, klodser, dyr, tegneredskaber, læsehjørne med mere.
  • Planlagte aktiviteter kan foregå hjemme og i lokalområdet ved eksempelvis at synge, besøge plejehjem, gå en tur på engen og se får, tegne, male, så blomster med mere.

I dagplejens pædagogiske læreplan, kan I læse mere om det pædagogiske afsæt, dagplejeren anvender i dagligdagen med børnene.